حسین نظری

حسین نظری

حسین نظری

حسین نظری

حسین نظری بزرگترین سرمایه ملی

 

موسیقی اصیل ایرانی بزرگترین هنر ملی ماست . که از دوران باستان به ما رسیده  حفظ این هنر زیبا به شرافت وغیرت  تک تک ایرانیان وطن پرست بستگی دارد. از اهل فن گرفته تا غیر اهل فن هنربندهای  که خود را شیفته موسیقی غربی میدانند .و در توجیه این که چرا موسیقی ایرانی کار نمیکنین . موسیقی ایرانی را پس رفته  وذاتن غمگین میدانند . کسانی که موسیقی غربی وغیره کار میکنند مشکل ما نیست . مشکل ما با کسانی است .که به موسیقی امپراطوری ایران که موسیقی دنیا مدیون ان است.می تازند .هنوز هم ساز های تغیر یافته ما در همه جای دنیا طنین می اندازند هنوز هم ملودی ونغمه های ما در همه جا بخصوص در حوزه امپراطوری ایران بزرگ زمزمه میشوند . به قول استاد صباایرانی که موسیقی ایرانی بشنودو لذتی نبرد  ایرانی نیست . به راستی ایرانی که با صدای شجریان و زخمه ساز استاد لطفی تنش نلرزید. براستی ان شخص ایرانی نیست. . شوربختانه این پدیده شوم چنان گسترده است .که اکثر مردم ازگفتن نام یک ساز ایرانی عاجزندند.وموسیقی اصیل ایرانی را به غلت موسیقی غمگین می نامنند. در جامه ای  که تهاجم فرهنگی به این شکل شتاب گرفته است .و جوانان .بزرگی فرهنگ  تاریخ وهنر خود را نمی شناسند.ومسولین فرهنگی بی خیال فرهنگ وهنر هستند .در چنین بلوایی کشور جعلی اذربایجان ساز هزار ساله ایران شتری را به نام خود ثبت میکند .البته همه میدانند این رویداد ارزش تاریخی ندارد .از جمله قبیله نشینهای امازون . و این  یک بازی سیاسی بیش نیست . ونهایت چاپلوسی کشور جعلی اذربایجان به کشورهای غربی است .ضمنن تا اندازه ای یاداور روزهای تلخ گذشته نیز هست . گذشته ای که تاریخ و  فرهنگ وهنر اصیل ایران ما. توسط  اسکندر و تازیان ومغولان گجستگ در دوره های  مختلف تارو مارو غارت شد . نمونه این غارتها در زمینه موسیقی والات موسیقی که اساطیر تحقیق کردند امروزه دراکثر کشورهای دنیا بلخص همسایگان مشهود هست. و هنوز هم نام دستگاهای موسیقی اصیل ایرانی دراقلب کشورهای منطقه به زبان . ایر انی خوانده میشود.واین نماینگر قدرت خلاقیت و نیک اندیشی هنرایران و ایرانی نسبت به ملل های دیگر است. پرفسور فریدون اربابی استاد دانشگاه میشیگان امریکا درکتاب ردیف موسیقی ایرانی .اغاز گسترش موسیقی ایرانی رااز زمان امپراتوری هخامنشیان میداند ایشان درجای دیگر کتاب چنین بیان میکنند. //این که ایران چگونه توانست از جنگهای خونینی که اکثر جوامع کهن را سر نگون ساخت نسبتا جان سالم بدر ببرد وفرهنگ خود را تا به امروز حفظ کند یکی از معماهای تاریخ است .شاید علت اصلی ان علاقه شدید ایرانیان به فرهنگ خود و کوشش انها درحفظ ان باشد . موسیقی سنتی /اصیل/ایران .که امروزه ردیف موسیقی ایرانی نامیده میشود نتیجه این پایداری است.این موسیقی به رغم برخورد با مشکلات فراوان در ادوار مختلف تاریخ طولانی اش تا نسل امروز تداوم یافته است.//


حسین نظری موسیقی سنتی ایران تاریخ موسیقی اصیل ایرا

از وقتی که حیات در کره زمین شکل گرفت .موسیقی نیز بوجود امد .از صدای شرشر اب گرفته تا نوای پرندگان .همه این صداها به لحاظ علمی در دوایر هفت نت موسیقی جایگاه خاصی دارند .اما بعضی از صداها فرکانسی دقیقی ندارند .مانند صدای شکسته شدن شیشه بنابرین از نظر زیبا شناسی موسیقای صداهای نیاز داریم .که فرکانسی در محدوده شنیداری انسان وبسامد قابل سنجش داشته باشد. گفتیم که سر چشمه  مو سیقی  طعبیعت بود این نیاکان ما بودند.که به تقلید از اواز پرندگان خوشخوان خود نیز اواز میخواندند. به گفته مورخان ساخت اولین الات موسیقی دراین دوران اتفاق افتاد . انهایی که ازصدای خوبی برخوردار نبودند .

به فکر ساخت ابزاری جهت جایگزینی صدای خود شدند.خوشبختانه کهن ترین ساز جهان در کاوش از جنوبغربی ایران  کشف شد. این ساز شاخ حیوانیست ما ننده گوزن /شبیه شییپور دارای چندین سوراخ / این اکتشاف گفته های مورخ یونان قدیم

هومر را به واقعییت تبدیل کرد .هومر ایران را اولین خواستگاه موسیقی  میداند.